به گزارش گروه مسکن پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، جلسه شورای عالی هواپیمایی کشوری که عصر ۲۴ آبان ماه و با حضور نمایندگان وزارت اقتصاد ، وزارت امور خارجه، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، دادستان عمومی و انقلاب تهران، عضو مطلع شورای عالی هواپیمایی کشوری، رئیس هیات مدیره هما و نماینده شرکتهای هواپیمایی داخلی برگزار شد مقرر شد تا بهای بلیط هواپیما نسبت به خرداد ماه ۱۰ درصد افزایش یابد.
در آن جلسه نماینده شرکتهای هواپیمایی گزارشی از شرایط ایرلاین ها با توجه به افزایش نرخ ارز، کاهش تعداد پروازها و مسافران به دلیل گسترش ویروس کرونا، الزام به رعایت پذیرش حداکثر ۶۰ درصدی مسافر در پروازهای داخلی و فشارهای ناشی از تحریم ارائه کرد و در نهایت مقرر شد بهای بلیط پروازهای داخلی نسبت به جدول نرخی اعلام شده توسط انجمن شرکتهای هواپبمایی در خرداد ماه امسال به میزان ۱۰ درصد افزایش یابد. مقرر شد هیچ حداقل قیمتی وجود نداشته باشد. همچنین هیچ ایرلاین داخلی مجاز به افزایش قیمت بالاتر از سقف تعیین شده نخواهد شد.
اگر چه این افزایش ۱۰ درصدی بهای بلیط باعث سکوت نمایندگان مجلس که همواره مخالف هر گونه رشد قیمت بلیط هواپیما بودند را در پی داشته است اما نکته ظریفی در این مصوبه وجود داشت که شاید حتی خود نمایندگان مجلس نیز به آن واقف نیستند.
مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس که از مخالفان سر سخت هر گونه افزایش بهای بلیط هواپیما است در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار گفته بود که پرونده ایرلاین ها را در صورت هر گونه گرانی بلیط به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه خواهد کرد.
او با تاکید بر اینکه اگر قیمت بلیط هواپیما به حالت قبل خود باز نگردد وزیر راه و شهرسازی را برای پاسخگویی به صحن علنی مجلس خواهیم خواست گفت: برآیند جلسه ای که کمیسیون عمران مجلس با ایرلاین ها و سازمان هواپیمایی برگزار کرد این شد که آنها حق افزایش قیمت بلیط هواپیما را ندارند و هر گونه تغییر قیمت نیز باید با دلالت قوی و جدی همراه باشد.
حال تنها چند روز بعد از این اظهارنظر و جلسه اعضای کمیسیون عمران با نمایندگان وزارت راه و شهرسازی و ایرلاین ها، شورای عالی هواپیمایی کشوری در یک اقدامی زیرکانه اعلام کرد که بهای بلیط هواپیما تنها ۱۰ درصد رشد داشته است. در حالیکه این افزایش ۱۰ درصدی قیمت نسبت به خرداد ماه است و اگر کمی به عقب برگردیم متوجه خواهیم شد که در خرداد ماه نیز ایرلاین ها بهای بلیط هواپیما را تا ۵۰ درصد افزایش داده بودند. با این حساب افزایش ۱۰ درصدی بلیط هواپیما در سال جاری را باید بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته دانست نه ۱۰ درصد!
اگر چه برخی از نمایندگان مجلس در کمیسیون عمران هر گونه خبرپراکنی از سوی ایرلاین ها در خصوص اینکه تنها ۳ درصد مردم از هواپیما استفاده می کنند را رد می کنند اما هستند برخی از نمایندگان که بر این ۳ درصد تاکید کرده و آنرا راه فراری برای ایرلاین ها قرار می دهند که گرانی بلیط هواپیما می تواند به نفع ایرلاین ها و از جیب این ۳ درصد که قشر مرفهی هستند اقدامی به حق باشدطبق برآوردی که صورت گرفته سه درصد مردم کشور از حمل و نقل هوایی استفاده می کنند که بخش عمده آن را دولتی ها، صاحبان صنایع و استادان دانشگاه تشکیل می دهند
رحمت الله فیروزی پور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: طبق برآوردی که صورت گرفته سه درصد مردم کشور از حمل و نقل هوایی استفاده می کنند که بخش عمده آن را دولتی ها، صاحبان صنایع و استادان دانشگاه تشکیل می دهند.
وی با اشاره به اینکه با این توصیف درصد زیادی از مردم از هواپیما استفاده نمی کنند اظهار داشت: نرخنامه بلیت هواپیما بر اساس عوارض پرداختی به شرکت فرودگاه ها، شهرداری ها، دستگاه ها، محاسبه ارزی استهلاک هواپیما، خرید قطعات و دیگر مولفه ها تنظیم و اعلام می شود، بنابراین با تائید اعضای شورای عالی هواپیمایی در ۲۴ آبان مقرر شد قیمت بلیت پروازهای داخلی نسبت به جدول نرخی اعلامشده توسط انجمن شرکت های هواپیمایی در خرداد ماه ۱۳۹۹ بهمیزان ۱۰ درصد افزایش یابد.
در هر صورت این اقدام زیرکانه شورای عالی هواپیمایی دور از چشمان حتی نمایندگان مجلسی که سفرهای زیادی با هواپیما به مناطق و حوزه های انتخابیه خود دارند و دل نگران رشد بهای بلیط بودند قرار گرفته است.
به هر صورت شورای عالی هواپیمایی جدول حداکثر بهای بلیط هواپیما برای پروازهای داخلی را منتشر و اعلام کرد. بر اساس آن مسیر تهران - مشهد ۷۷۱ هزار و ۲۰۰ ، تهران - اهواز ۷۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان، مسیر تهران - بندرعباس یک میلیون و ۶۴ هزار تومان، مسیر تهران - شیراز ۶۷۳ هزار تومان، تهران - عسلویه ۹۲۸ هزار تومان و مسیر شیراز - مشهد ۹۰۴ هزار تومان است.
حداکثر نرخ مسیر شیراز - مشهد ۹۰۴ هزار و ۸۰۰ تومان و مشهد - بندرعباس ۹۸۸ هزار و ۵۰۰ تومان، کیش - تبریز بک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان و کیش - مشهد یک میلیون و ۹۳ هزار و ۵۰۰ تومان است.
گفتنی است قیمت بلیط هواپیما از تهران به بندر عباس در اذر ۹۸ بین ۱۴۸ هزار تومان تا ۱۸۰ هزار تومان بوده که گرانترین قیمت مربوط به هواپیمایی ایران ایر و ماهان بوده است. و یا سقف قیمت بلیت برای مقصد مشهد ۷۵۰ هزار تومان بوده ولی اکنون نرخ بلیت مشهد به کیش یک میلیون ۴۰۰ هزار تومان شده است.
به عبارت بهتر نه تنها قیمت ها سقف تعیین شده بلیط از سوی شرکت های هواپیمایی رعایت نمی شود بلکه حداقل قیمت بلیت ها با سقف تعیین شده حداقل ۸۹ درصد افزایش مواجه هستیم.
ویا قیمت بلیت هواپیما مشهد - تهران که طبق این نرخ نامه نباید بیشتر از ۷۷۱ هزار تومان باشد، در حالی که هم اکنون بر روی سایت های فروش نرخ بلیت هواپیما ی مشهد - تهران بیش از یک میلیون و ۱۱۷ هزار تومان توسط شرکت دولتی ایران ایر قیمت خورده است .
نظر شما